Hvad er en nyhed?
Hvorfor er det
interessant, hvis en gangbesværet pensionist stjæler en taske fra en flok
hærdede forbrydere, end hvis det omvendte udspiller sig? Hvorfor er det en
større nyhed, hvis skatteministeren snyder i skat, end hvis købmanden i Jyderup
gør det samme?
Hvordan finder
man ud af, hvad der er en nyhed, og hvad der ikke er? Hvad skal i avisen, og
hvad skal i papirkurven?
Professionelle
nyhedsjægere med lang erfaring kan bruge timer på at diskutere, hvad der er den
vigtigste historie. Om noget er overraskende, relevant eller bare utrolig
interessant. Hvad der er en nyhed, er med andre ord konstant til diskussion og
adskiller sig fra person til person.
Det afhænger
samtidig af, hvilket medie du jager en nyhed til. Hvis din skoleinspektør går
på pension og flytter til Afrika, er det en kæmpe nyhed for skolebladet, der henvender sig til skolens elever, deres forældre og de ansatte på skolen. Der
er dog næppe en artikel, der vil rydde forsiden på Politiken, som har læsere
over hele landet.
NYHEDSARTIKLEN
Informationsgenre
En
nyhedsartikel er opbygget af referat og citater og er typisk opbygget efter
nyhedstrekanten. Det vil sige, at de vigtigste informationer står først i
artiklen. Nyhedshistorien tager udgangspunkt i referatet,
altså at noget har fundet sted.
I en nyhed er
fokus at besvare hv-spørgsmålene om en bestemt begivenhed, altså hvem, hvad,
hvor og hvornår? Journalisten besvarer spørgsmålene ud fra baggrundsviden og
direkte citater fra de kilder, der dokumenterer historien. I en nyhed er
vinklen skarp og ofte er kilderne kritiske. Alligevel skal nyheden som
udgangspunkt altid give et neutralt og afbalanceret billede af en sag. Det
sikrer journalisten ved fx altid at høre modparten.
For at gøre
artiklen mere levende og give den “kød og blod”, kan journalisten supplere det
faktuelle med beskrivelser af sted og personer. Derfor indeholder mange nyhedsartikler reportage-elementer. På den måde føler læseren, at
han eller hun næsten har været der selv. Længere nede i artiklen besvarer
journalisten så de mere forklarende hv-spørgsmål som ’hvorfor?’ og ’hvad så?’.
Langt de
fleste artikler på avisernes hjemmesider er nyhedshistorier. De elektroniske
medier som tv og radio tager ofte avisernes nyhedshistorier og genbruger, eller
udvikler dem i deres nyhedsudsendelser.
NYHEDSKRITERIERNE
Nyhedskriterierne
er de vigtigste pejlemærker, når man som journalist skal finde ud af, om en idé
rent faktisk også er en journalistisk historie. Både artiklens emne, vinkel og
kilder bliver valgt ud fra nyhedskriterierne – uanset hvilken genre artiklen
skal skrives i.
Der er fem
nyhedskriterier i alt:
Aktualitet, dvs. noget der er oppe i tiden.
Historien må gerne udspringe af stof som i forvejen cirkulerer i andre medier.
Langt de fleste nyheder udspringer af dette nyhedskriterium. Ex: Et parti
vælger ny formand, eller et containerskib er sejlet ind i en bro.
Væsentlighed, dvs. noget der har grundlæggende
betydning eller konsekvens for mange mennesker. Ex: Skatten stiger næste år.
Identifikation, dvs. noget som læseren kan genkende
sig selv i. En historie, der får læseren til at tænke ’Det kunne være mig’,
’Bare det var mig’ eller ’Godt, det ikke er mig’. Ex: Ni ud af ti danskere
spiser for meget sukker.
Sensation, dvs. noget der fascinerer eller
chokerer. Ofte de små, skæve historier i nogle aviser, som kan være
forsidehistorier i andre aviser. Ex: Mand bider hund eller Kvinde overlevede en
måned under sammenstyrtet hus.
Konflikt, dvs. når sager eller personer er på
kollisionskurs. Ex: Vred far anklager kommune for sjusk.
En
journalistisk historie vil typisk ramme flere af de fem nyhedskriterier på
samme tid. Nyhedskriterierne er et værktøj, som journalisten kan bruge til at
vælge sin historie. Hvis værktøjet bliver brugt godt, kan der komme spændende
og vigtige historier ud af det. Hvis værktøjet bliver brugt dårligt, kan
resultatet blive irrelevante eller snagende historier.
Nyhedstrekanten Næsten alle nyhedshistorier (også i
TV) konstrueres i den såkaldte nyhedstrekant. I trekanten fordeles stoffet
efter faldende vigtighed: først kommer konklusionen på historien, gerne som en
rubrik, derefter det meget vigtige, så det vigtige, det mindre vigtige, det
uvigtige, det kedelige og så det, der alligevel var på blokken, men sagtens
kunne undværes.
Fordelen for
læseren er, at man straks får at vide, hvad historien handler om og kan holde
op med at læse når som helst, fordi det vigtigste allerede er fortalt. Fordelen
for redaktionssekretæren er, at historien kan forkortes ved simpelthen at
klippe væk bagfra, uden at kernen i historien bliver ødelagt.
Rygraden i
alle nyhedshistorier er hv-ordene: hvem, hvad, hvor, hvornår, hvorfor, hvordan,
hvad så. Hvis historien ikke dækker dem, sidder læseren tilbage med ubesvarede
spørgsmål.
En af de
absolut vigtigste opgaver for en nyhedsjournalist er at finde frem til det
allermest interessante i de mange informationer, han eller hun har indsamlet om
et emne – og gemme resten til en anden god gang.
En nyhed skal
fortælle én og kun én historie. Nyheden om et skuddrama på Nørrebro skal ikke
blandes sammen med historien om et biluheld på Østerbro.
En
klassisk nyhedsartikel giver læseren
mulighed for hurtigt at sætte sig ind i sagen uden at skulle læse om en masse
andre ting, som måske berører emnet, men ikke er afgørende for nyheden.
Jo længere ned
i artiklen, du kommer, jo mere kan du brede emnet ud, men når du skal i gang,
gælder det om at have er knivskarpt fokus. Man taler ofte om den såkaldte
nyhedstrekant.
I artiklens
brødtekst gælder det om at besvare alle de spørgsmål som rubrik og underrubrik
rejser hos læseren, og som han eller hun ikke allerede har fået svar på.
En god
nyhedsartikel skal så vidt muligt rumme svar på de fleste af følgende
spørgsmål:
§
Hvad- hvad er der sket, eller hvad vil der ske?
§
Hvem- hvem handler nyheden om, og hvem har den betydning for?
§
Hvor- hvor er der sket henne?
§
Hvornår- hvornår er det sket?
§
Hvad så – hvad er konsekvenserne af det, der
er sket?
§
Hvorfor- hvorfor er det sket?
§
Hvordan- hvordan er det sket?
CITATER
Uanset om en
artikel er til en avis på nettet eller af papir, vil den typisk indeholde
citater fra en eller flere hovedpersoner. Citaterne har flere formål. Et citat kan være
med til at give læseren oplevelsen af at være tæt på begivenheden og er den
bedste måde at gengive hovedpersonernes følelser på. På samme måde kan det være
vigtig at vise læseren præcist, hvad der er blevet sagt i et interview.
Man kan citere
på to måder. Direkte og indirekte.
I det direkte
citat skriver man ordret, hvad personen siger. For eksempel:
”Det er helt fantastisk og meget
overraskende. Jeg havde aldrig drømt om, at jeg skulle stå her, da jeg for fem
år siden fik afslag på at komme in på Skuespillerskolen”, siger Rasmus Stjerne.
I et indirekte
citat sammenfatter journalisten i stedet, hvad personen har givet udtryk for.
For eksempel: Det var en overrasket
Rasmus Stjerne, der efter prisuddelingen mødte pressen. Han beskrev det som en
fantastisk følelse at vinde en Oscar…
Det direkte
citat virker oftest stærkest og mest troværdigt, fordi journalisten med
gåseøjnene omkring citatet viser, at han har skrevet lige præcis det, der er
kommet ud af munden på kilden.
SPROGLIGT TJEK
Når man
skriver en nyhed er det vigtigt, at det er så let som muligt for læseren at
læse teksten. Læs din artikel højt. De steder du går i stå, går dine læsere
formentligt også i stå. Se om du kan skrive det på en anden og mere læsevenlig
måde.
En klassisk
fejler, at sætningerne er for lange. Vær derfor ikke nærig med punktummerne, og
undgå så vidt muligt indskudte sætninger.
§
Hold sætningerne aktive
I
en aktiv sætning er der typisk nogen der gør noget:


I passive sætninger har udsagnsordet
et ”s” på i enden: Der spilles bold i parken
§
Undgå vanskelligt sprog




§
Drop fyldordene

§
Skriv forkortelserne ud
Forkortelser
som f.eks.. mio, bl.a, pga forstyrrer læsningen. Skriv dem ud – det er lidt
længere, men nemmere at læse.
Kilde: Deadline
Ingen kommentarer:
Send en kommentar